Segmjuka blåbärsrutor

Det är inte varje dag sambon tar en extra kaka, han är inget kakmonster som jag. Men när jag gjorde dessa blåbärsrutor… Jag hade tönkt göra dem som efterrätt, men det blev vanliga rutkakor istället. Receptet hittade jag på bloggen mykitchenstories.se och det var absolut inte sista gången jag gjorde dessa underbart goda blåbärsrutor. Om jag skulle ha kakorna som efterrätt skulle jag servera dem med vaniljglass eller vaniljvisp.

Ingredienser (ca 8 st stora)
150 g smör
3 ägg
4 dl strösocker
0,5 tsk äkta vaniljpulver
rivet skal från 1 citron
4 dl vetemjöl
250 g blåbär (går lika bra med frysta som färska)

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader (över- och undervärme) och täck formen med bakplåtspapper. Smält smöret. Lägg alla ingredienser, förutom blåbär, i en bunke. Rör om försiktigt tills att alla ingredienser gått ihop.

Häll upp smeten i formen och bred ut i ett jämnt lager. Strö över blåbären i formen. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca. 20 minuter. Den ska vara lite gräddad i kanterna men fortfarande lösmjuk i mitten.

Låt kakan svalna helt och hållet i kylskåpet, minst 4 timmar, innan du skär upp i rutor.

En kommentar på “Segmjuka blåbärsrutor

Lämna en kommentar